יום שבת, 3 במאי 2014

דלעת שלא מכירים

פוסט משותף עם נעם דקרס

לפני שנה בדיוק, זה היה במאי - אל תתפסו אותי בתאריך - צירוף של נסיבות (או בעיקר חופשת לידה ארוכה שהגיעה לתומה), הביאו אותי לחשוב קצת על מי ומה אני רוצה להיות בחיים (סוג של משבר גיל ה-40 שהקדים).
אני חושבת הכי טוב כשאני במטבח.
לא יודעת מה בדיוק גרם לי להתחיל לצלם את מה שעשיתי שם, אבל משם כבר דברים התחילו להתגלגל. וכמו הפרפר, אייפון אחד שצילם תמונה במטבח בעמק איילון, איכשהו גרם לכך ששנה מאוחר יותר אמנה בין חברי הטובים את השף נעם דקרס. נעם הוביל בעברו את המטבחים של כמה מהמסעדות הכי טובות בארץ (מול ים, רפאל, ברקרולה, ליליות) ועכשיו מקים, יחד עם זוגתו (המהממת) דפנה בלקין את ביסל׳ה - מיזם חדש לאוכל טרי, בריא וטעים מאד שנפתח אוטוטו ממש.


אז שף אחד וצלמת אחת החליטו לשתף פעולה לטובת יום של ירקות שוק רמלה הנפלא, הרבה יין וילדים שמחים (נסו להצמיד בת 6 נמרצת אחת לשף חמוד ותראו אושר בהתגלמותו).

לדלעת המשעשעת הזו אין שם שגור בעברית, לפחות עד כמה שאני יודעת. נעם אומר שקוראים לה דלעת לבנה - או ׳קרעה׳ בערבית. היא נמצאת בשווקים ממש עכשיו יחד עם שלל שעועיות ועלים אביביים שיופיעו בפוסטים המשותפים הבאים שלנו.




המתכון של נעם:

דלעת לבנה (קרעה) אפויה
מסתבר שלא רק חצילים נהדרים עם טחינה.

מרכיבים:
דלעת לבנה כמה שיותר קטנה וטרייה מאד - לדלעות הגדולות יותר יש גרעינים גדולים והן פחות עסיסיות מהקטנות.
טחינה גולמית
סילאן
מלח ים

הכנה:

מחממים תנור ל-200 מעלות. 

שוטפים את הדלעת, מניחים על תבנית עם נייר אפיה ומכניסים לתנור לשעה.

לאחר שעה מוציאים את הדלעת מהתנור, חוצים אותה לאורך ומניחים את שני החצאים על התבנית עם החתך כלפי מטה. אופים עוד כרבע שעה.

מוציאים מהתנור, מצננים מעט, חותכים את חצאי הדלעות לרוחבן לפרוסות עבות.

יוצקים טחינה גולמית וסילאן לפי הטעם ומפזרים מעט מלח ים.






10 תגובות:

  1. מושלם! אצלנו אוכלים אותה בסדר פסח, לפעמים :)
    המשיכי לפרוח ולצמוח

    השבמחק
  2. מושלם! אצלנו אוכלים אותה בסדר פסח, לפעמים :)
    המשיכי לפרוח ולצמוח

    השבמחק
  3. קרעה הוא שם גנרי בערבית לכל הקישואים, מזוקיני עד דלעת. העיראקים מכינים את הקישוא הספציפי הזה או את אחיו עם הצוואר הארוך יותר (נקרא אבו רגאב - בעל הצוואר) בבישול איטי מאוד, ללא מים ועם מעט עגבניות ואופציה לבצל. מתקבל תבשיל עתיר קרמליזציה ושילובי טעמים מדהימים. עם ביצה למעלה 5-10 דקות לפני ההגשה מקבלים את האמא של השקשוקות. עם השנים גיליתי שגם ההודים מכינים קישואים באותו אופן.

    השבמחק
  4. ואגב, אצל המקסיקנים הקישוא הזה נקרא calabacito ומכינים איתו מרק עוף מצויין חפשו calabacito con pollo

    השבמחק
  5. אצלנו (יוצאי מצריים) עושים ממנה ריבה כחלק מה"ברכות" של ראש השנה. מתכון לחצי קילו קרעות (3 גדולות או 6 קטנות): מגרענים את הקרעות, מגררים לאורך בפומפיה גסה - יוצאים סרטים כאלה - מרתיחים במים, מסננים ומייבשים היטב בין שתי מגבות (חשוב לייבש ממש היטב), ומבשלים בתוך סירופ עשוי מ-2 כוסות סוכר וחצי כוס מים. מוסיפים מיץ לימון ואת הקרעות, מבשלים כעשר דקות עד שהקרעות שקופות, טועמים ומבשלים עוד קצת אם יש צורך. בסיום הבישול מוסיפים כף מי ורדים ומערבבים. יוצאת ריבה מבושמת עם טעם מיוחד.

    השבמחק
  6. נשמע מהמם-הריבה כמובו

    השבמחק